Överätning och dåliga beteendemönster - LCHF

Någonting jag har blivit väldigt medveten om på sista tiden är dåliga vanor. Det blir så om man ändrar livsstil, man blir medveten om mönster som förut har gått en förbi.
 
I Augusti 2013 bestämde jag mig för att jag var tvungen att förändra någonting i min livsstil. Jag var jämt trött, hade ofta huvudvärk och hade en 25 kilo jag inte längre ville bära på. En dag med barnen på stranden lämnade mig matt och jag hade jämt matkoma efter en måltid. För att inte tala om konditionen, två trappor med matkassar och jag fick upp flåset direkt. 
Jag tog beslutet, kämpade, härdade ut och gjorde omställningen. Jag har nu både nått min målvikt och har fått otroliga hälsomässiga fördelar. Värktabletterna används sällan, jag sover bra och orkar mycket, mycket mer. En gladare, friskare och piggare Anastasia.
 
Men så för några veckor sedan började jag att "unna" mig saker och ting. I kombination med annat började jag trilla in i gamla destruktiva kost mönster igen. Mat är bränsle för kroppen inte substitut för annat, man ska äta god mat när man är hungrig tills man är mätt och sen ska man känna sig nöjd. 
 
De vanligaste orsakerna till överätande är inte hunger, utan känslor man förknippar med mat och tror sig vara hunger. Det är viktigt att kunna känna skillnad på hunger, känslor och sug. I en krönika läste jag att de vanligaste faktorerna till ohälsosamma matvanor och övervikt är:
 
  • tristess
  • törst
  • rastlöshet
  • depression
  • stress
  • ångest
  • invanda vanor så som att "underhålla" sig med mat framför Tv:n
  • socialisera med mat (som att vara en social rökare)
  • tröst
  • sockerberoende
  • använda mat som en "belöning"
vi ska dra det till LCHF eller annan lågkolhydratkost finns det vissa födoämnen som triggar sockermonstret och överätandet mer än andra, dessa brukar även hämma viktnedgången.
Detta är självklart högst individuellt och jag tror man märker bäst själv vad som kan väcka dåliga vanor igen. Jag vet att nötter, snacks, choklad, dessertkrämer och olika mousse utlöser detta hos mig.
 
Här är några saker att undvika om man har lätt för att trilla dit:
  • körsbärstomater
  • bär
  • nötter
  • lightläsk
  • energidryck
  • frukt
  • substitut för bröd och bakverk
  • mejeriprodukter (grädde, cf etc.)
  • choklad
  • snacks, att äta med händerna "on the go" väcker småätandet till liv
Det sägs att det tar ungefär två veckor för hjärnan att etablera nya vanor och acceptera en förändring. Två veckor är inte en lång tid, om man har bestämt sig.
  •  
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer
publicerat i Mat & Hälsa
Taggar: Hälsa, LCHF, Lågkolhydratkost, Mat, Vikt, Viktnedgång, inspiration, motivation

Fakir och nollning - LCHF

Fakir och nollning är relativt nytt men för de äldre "rävarna" inget okänt. Det är LCHF Hardcore, ganska extremt och görs bara under en begränsad tid av ungefär två veckor. Vill man göra det en längre tid måste man komplettera med vitaminer och mineraler. Börjar man bokstavligt talat klättra på väggarna av ett beroende (socker!) man inte trodde sig ha rekommenderar jag långa promenader eller högintensiv intervallträning =)
 
Enkelt förklarat försöker man nolla kolhydraterna. Matintaget skall då bestå av ca 85% fett och 14% protein och den 1% kolhydrater, inga mejeriprodukter förutom smör är tillåtna.
 
Det låter och är ganska extremt men för de som lider av sockerberoende (kolhydratsberoende), står stilla på vågen, tröstäter, äter när de har tråkigt etc. ger det en nystart. Här har man chansen att komma ur gamla matvanor, lära sig skillnaden mellan sug och hunger, och starta sin fettförbränning dvs komma i ketos. För de som försöker gå ner i vikt på vanlig LCHF men inte lyckas är detta bra eftersom både (för mycket) protein och mejeriprodukter är sådant som kan stanna av en viktnedgång.
 
Vad äter man under Fakir eller nollning?
  • Fisk
  • Kött
  • Fågel
  • Ägg
  • Smör (enda mejeriprodukten)
  • Olja
  • Feta såser så som: majonnäs och bearnaise
  • Kryddor (cayennpeppar, chili & kanel främjar exempelvis förbränningen)
  • Kokosfett
  • Dricka mycket vatten och/eller grönt Thè
.
För min del som är nöjd med min vikt gör jag inte detta för en snabb viktnedgång. Och eftersom min kropp sedan ca 1 år är van att inte använda kolhydrater som bränsle och har gjort sin omställning är det inte heller den jag vill kickstarta.
Jag har på senare tid hamnat tillbaka i dåliga vanor. Alla triggas vi av olika saker och för min del är det plockmat och söta saker som får igång överätandet och väcker sockermonstret.
 
Men jag tycker inte om hur äldre och mycket sämre mat och tankemönster smyger sig på igen. Dessutom har jag varit sjuk och knappt tränat alls på 3 veckor. Dags att få tillbaka sköna matvanor, få ordning på blodsockret och hitta träningsmotivationen.
 
 
 

 
 
 
Visa fler inlägg