Fakir och nollning - LCHF

Fakir och nollning är relativt nytt men för de äldre "rävarna" inget okänt. Det är LCHF Hardcore, ganska extremt och görs bara under en begränsad tid av ungefär två veckor. Vill man göra det en längre tid måste man komplettera med vitaminer och mineraler. Börjar man bokstavligt talat klättra på väggarna av ett beroende (socker!) man inte trodde sig ha rekommenderar jag långa promenader eller högintensiv intervallträning =)
 
Enkelt förklarat försöker man nolla kolhydraterna. Matintaget skall då bestå av ca 85% fett och 14% protein och den 1% kolhydrater, inga mejeriprodukter förutom smör är tillåtna.
 
Det låter och är ganska extremt men för de som lider av sockerberoende (kolhydratsberoende), står stilla på vågen, tröstäter, äter när de har tråkigt etc. ger det en nystart. Här har man chansen att komma ur gamla matvanor, lära sig skillnaden mellan sug och hunger, och starta sin fettförbränning dvs komma i ketos. För de som försöker gå ner i vikt på vanlig LCHF men inte lyckas är detta bra eftersom både (för mycket) protein och mejeriprodukter är sådant som kan stanna av en viktnedgång.
 
Vad äter man under Fakir eller nollning?
  • Fisk
  • Kött
  • Fågel
  • Ägg
  • Smör (enda mejeriprodukten)
  • Olja
  • Feta såser så som: majonnäs och bearnaise
  • Kryddor (cayennpeppar, chili & kanel främjar exempelvis förbränningen)
  • Kokosfett
  • Dricka mycket vatten och/eller grönt Thè
.
För min del som är nöjd med min vikt gör jag inte detta för en snabb viktnedgång. Och eftersom min kropp sedan ca 1 år är van att inte använda kolhydrater som bränsle och har gjort sin omställning är det inte heller den jag vill kickstarta.
Jag har på senare tid hamnat tillbaka i dåliga vanor. Alla triggas vi av olika saker och för min del är det plockmat och söta saker som får igång överätandet och väcker sockermonstret.
 
Men jag tycker inte om hur äldre och mycket sämre mat och tankemönster smyger sig på igen. Dessutom har jag varit sjuk och knappt tränat alls på 3 veckor. Dags att få tillbaka sköna matvanor, få ordning på blodsockret och hitta träningsmotivationen.
 
 
 

 
 
 
En kommentar publicerat i Mat & Hälsa
Taggar: FAKIR, Hälsa, LCHF, Mat, Nollning, Utmaning, Vanor, Vikt, Viktnedgång
#1 - - Dorthe:

Hej intressent ämne. Så kroppen går på fet istället för kolhydrater men hur mycket kan man ge av kolhydrater efter detta utan den går tillbaka till den gamla förbränningen..? Jag menar förstör hela processen efter en morgon med vitbröd..?

Svar: Detta med lågkolhydratkost är en livsstil och inte en tillfällig diet, fakir ligger inom lågkolhydratkost men görs bara under en begränsad tid. Börjar man äta kolhydrater igen kommer kroppen att gå upp det man har tappat. Sen är det individuellt hur mycket kolhydrater var och en tål utan att binda fett.
Anastasia None