Överätning och dåliga beteendemönster - LCHF

Någonting jag har blivit väldigt medveten om på sista tiden är dåliga vanor. Det blir så om man ändrar livsstil, man blir medveten om mönster som förut har gått en förbi.
 
I Augusti 2013 bestämde jag mig för att jag var tvungen att förändra någonting i min livsstil. Jag var jämt trött, hade ofta huvudvärk och hade en 25 kilo jag inte längre ville bära på. En dag med barnen på stranden lämnade mig matt och jag hade jämt matkoma efter en måltid. För att inte tala om konditionen, två trappor med matkassar och jag fick upp flåset direkt. 
Jag tog beslutet, kämpade, härdade ut och gjorde omställningen. Jag har nu både nått min målvikt och har fått otroliga hälsomässiga fördelar. Värktabletterna används sällan, jag sover bra och orkar mycket, mycket mer. En gladare, friskare och piggare Anastasia.
 
Men så för några veckor sedan började jag att "unna" mig saker och ting. I kombination med annat började jag trilla in i gamla destruktiva kost mönster igen. Mat är bränsle för kroppen inte substitut för annat, man ska äta god mat när man är hungrig tills man är mätt och sen ska man känna sig nöjd. 
 
De vanligaste orsakerna till överätande är inte hunger, utan känslor man förknippar med mat och tror sig vara hunger. Det är viktigt att kunna känna skillnad på hunger, känslor och sug. I en krönika läste jag att de vanligaste faktorerna till ohälsosamma matvanor och övervikt är:
 
  • tristess
  • törst
  • rastlöshet
  • depression
  • stress
  • ångest
  • invanda vanor så som att "underhålla" sig med mat framför Tv:n
  • socialisera med mat (som att vara en social rökare)
  • tröst
  • sockerberoende
  • använda mat som en "belöning"
vi ska dra det till LCHF eller annan lågkolhydratkost finns det vissa födoämnen som triggar sockermonstret och överätandet mer än andra, dessa brukar även hämma viktnedgången.
Detta är självklart högst individuellt och jag tror man märker bäst själv vad som kan väcka dåliga vanor igen. Jag vet att nötter, snacks, choklad, dessertkrämer och olika mousse utlöser detta hos mig.
 
Här är några saker att undvika om man har lätt för att trilla dit:
  • körsbärstomater
  • bär
  • nötter
  • lightläsk
  • energidryck
  • frukt
  • substitut för bröd och bakverk
  • mejeriprodukter (grädde, cf etc.)
  • choklad
  • snacks, att äta med händerna "on the go" väcker småätandet till liv
Det sägs att det tar ungefär två veckor för hjärnan att etablera nya vanor och acceptera en förändring. Två veckor är inte en lång tid, om man har bestämt sig.
  •  
 
 
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Mat & Hälsa
Taggar: Hälsa, LCHF, Lågkolhydratkost, Mat, Vikt, Viktnedgång, inspiration, motivation